Boekrecensie van

Digitaal Fotograferen onderweg

Peter de Ruiter

Wanneer maakt u de meeste foto's? Waarschijnlijk als u op vakantie bent. En daar gaat het boek 'Digitaal Fotograferen onderweg' over.

Het boek van Peter de Ruiter is verdeeld in drie onderdelen, namelijk:

1. De voorbereidingen voor een reis
Allereerst wordt uitgebreid uiteengezet waar op gelet moet worden bij het kiezen van een digitale fotocamera. Vervolgens wordt verteld wat handig of nodig is om op reis mee te nemen voor het maken van de foto's. In dit deel van het boek wordt ook ingegaan op pixelvragen. Pixel, resolutie en dpi zijn zeker voor de beginnende digitale fotograaf lastige begrippen. Tenslotte worden kort diverse aspecten betreffende onderwaterfotografie aangestipt.
2. Het maken van de foto's zelf
Dit deel wordt begonnen dat accu's (batterijen) leeg raken en geheugenkaarten vollopen. En dat kan lastig zijn als je in de bergen aan het wandelen bent. Allerlei tips worden gegeven hoe je hier mee om kan gaan. Vervolgens een aantal hoofdstukken over het maken van de foto's zelf met veel aandacht voor licht, maar ook voor composities, motieven en technieken. Daarna volgt een hoofdstuk over de opslag van de fotobestanden, dus als de geheugenkaart van het toestel vol is. Tenslotte wordt uitgelegd hoe je tijdens de reis anderen al kan laten genieten van de foto's via e-mail of website.
3. Wat je met de gemaakte foto's kan doen na thuiskomst
Het laatste deel gaat over de napret als je met geheugenkaarten vol met foto's thuis komt: hoe je de foto's kan bekijken, over het afdrukken van de foto's en hoe de foto's met een computerprogramma bewerkt kunnen worden.

Voor leken en amateurfotografen

Het boek richt zich op leken en amateurfotografen. Op een aantal plekken wordt aangegeven dat op een onderwerp dieper wordt ingegaan voor de ge-interesseerde lezer, maar eventueel kan worden overgeslagen (bijvoorbeeld bij het hoofdstuk over de pixels). Het hoofdstuk over het bewerken van foto's is wellicht niet geschikt voor 'leken'. De beschreven bewerkingen worden overigens uitgevoerd met Photoshop Elements. Dit is een keuze van de auteur, maar er zijn natuurlijk ook andere softwarepakketen. Aan de andere kant is het uiteraard ondoenlijk om die allemaal te behandelen.
Met het boek wil de auteur de lezer(es) leren om de mogelijkheden van de digitale camera te benutten.

Conclusie

Het formaat van het boek (ongeveer A5) is in ieder geval klein genoeg om makkelijk in de koffer of de rugzak te kunnen stoppen. Maar als ik naar mezelf kijk, dan komt het er niet van, denk ik, om het boek tijdens een vakantie er bij te pakken.
Dat neemt niet weg dat het boek vele handige tips geeft voor het maken van foto's in het algemeen en voor het gebruik van een digitale camera op vakantie. En dat laatste maakt het boek bijzonder, want het is duidelijk dat digitale fotografie anders is dan de conventionele fotografie. Digitale fotografie geeft een nieuw soort problemen, maar biedt uiteindelijk veel meer mogelijkheden, ook op reis! En dat komt uitgebreid aan de orde in het boek.
Het eerste hoofdstuk gaat over de aanschaf van een toestel. Persoonlijk had ik dat niet verwacht, want als je een dergelijk boek koopt, heb je meestal de camera al. Maar het kan van pas komen als je aan een nieuw toestel toe bent.
De adviezen en tips over stroom, geheugenkaarten en opslag van de bestanden e.d. als je op reis bent zijn heel erg praktisch en leerzaam. Het hoofdstuk over om meer met de foto's te doen onderweg is ook heel goed. Er wordt wel veel aandacht besteed hoe je vanuit een ander land naar vrienden zou kunnen e-mailen. Volgens mij is het veel simpeler door gewoon webmail te gebruiken. Dan is een internetverbinding het enige wat je nodig hebt. Bij de meeste internetaanbieders is het mogelijk om je e-mail te lezen en te versturen met webmail. En anders is het raadzaam voor je op reis gaat een account aan te maken bij hotmail of google mail.
De hoofdstukken over het maken van de foto's zelf zijn zeer leerzaam. Het is wel een kwestie van veel doen en uitproberen, denk ik. En als je dat leuk vindt, dan kun je dat thuis al doen. Je hoeft daarmee niet te wachten tot je onderweg bent.
Het hele boek staat vol met prachtige foto's en alle adviezen worden ook uitgelegd met foto's.

Al met al is het boek zeker de moeite waard en kan de lezer(es) veel leren over de mogelijkheden van digitale fotografie en waar je op moet letten als je op reis gaat!

Over de auteur

Fotograaf Peter de Ruiter is sinds 1996 bezig met digitale fotografie. Voor het ANWB-blad REIZEN Magazine maakt hij maandelijks de rubriek De Digitale Reiziger. Andere boeken van zijn hand zijn:
  • Digitaal fotograferen zonder handleiding (verschijnt in november 2005)
  • Pixelkids

Titel Digitaal Fotograferen onderweg
Auteur Peter de Ruiter
Uitgeverij Elmar B.V., Rijswijk - 2004
ISBN 90389 14512
Aantal pagina's 188
Bestel bij BOL.COM Digitaal Fotograferen onderweg<br>Peter de Ruiter Digitaal Fotograferen onderweg - Peter de Ruiter

Nog meer recensies...

Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder controle van de gegevens bij de bron.
Wilt u ons met een e-mail informeren als u onjuiste informatie hebt gezien?